中学校技術科「エネルギー変換に関する技術」の基礎知識・技能を養う授業実践の検討 : TECH未来教材を利用した学習指導の計画と実践
学校教育実践学研究 22 巻
155-162 頁
2016-03-22 発行
アクセス数 : 2074 件
ダウンロード数 : 3252 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/40408
ファイル情報(添付) | |
タイトル ( jpn ) |
中学校技術科「エネルギー変換に関する技術」の基礎知識・技能を養う授業実践の検討 : TECH未来教材を利用した学習指導の計画と実践
|
タイトル ( eng ) |
Teaching Practice of Technology Education to Learn Basic Knowledge and Skills of “Technology of Energy Conversion” : Planning and Teaching using Teaching Material “TECHMIRAI”
|
作成者 |
田鎖 浩太
柏原 寛
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 22 |
開始ページ | 155 |
終了ページ | 162 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
In technology education, it is important to learn basic knowledge and skills regarding the “technology of energy conversion.” From this viewpoint, we considered a nine-hour technology class that is planned and taught using the teaching material, “TECH mirai.” As a result of this practice and the examination of 269 students (eighth grade), it was found that the usefulness of technology education and student interest in new technology and consumer electronics improved. The students self-evaluated their technological literacy, such as problem-solving ability, cooperative attitude, and recognition of technology. These results indicate that planning and teaching using “TECH mirai” was able to contribute to improved technological literacy.
|
内容記述 |
本稿は,学術研究助成基金助成金基盤研究C:「技術的素養を習得・涵養する学習過程のモデル化に関する理論的・実践的研究」:研究課題番号24501101の助成を受けて行われたものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2016-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|