5歳児から受ける影響を生かす教師のかかわりとは : 4歳児の製作活動を通して

アクセス数 : 1185
ダウンロード数 : 416

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
MiharaEIKenkyukiyo_6_33.pdf 1.41 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
5歳児から受ける影響を生かす教師のかかわりとは : 4歳児の製作活動を通して
タイトル ( eng )
A Study of Investigating Teachers Involvement in the Influence of Third Grade kindergarten children on Four-year-old Children
作成者
収録物名
広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo
6
開始ページ 33
終了ページ 38
収録物識別子
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
抄録
本研究の目的は,4歳児が成長するために,5歳児から受ける影響を生かす教師のかかわりを探ることである。

方法としては次の4点である。①4歳児が5歳児とかかわる機会を作る。②かかわっている姿とその後の姿を記録する。③その記録から教師のかかわりを明らかにする。④その教師のかかわりは5歳児からの影響を生かすものであったかどうかを考察する。本研究で教師のかかわりとして明らかになったことは,次の5点である。①教師が4歳児と一緒に5歳児にかかわること②気づいてほしいことを意識的に言葉にすること③5歳児からの影響を受けて意欲的に遊ぶ子どもの姿に共感すること④4歳児が5歳児から認められ自信をもてるように5歳児との橋渡しをすることである。
This study aims to examine teachers' involvement with the influence of five-year-old children on the four-year-old children for their growth. This study was conducted as follows: (1) Four-year-old children were given chances to get involved with five-year-old children: (2) Records were kept when they got involved with five-year-old children and after it happened: (3) From the records, teacher's involvements were investigated: (4) whether the teacher's involvements made most use of influence of five-year-old children was examined. This study reveals following: (1) Teachers' four-year-old children got involved with five-year-old children: (2) They intentionally said what they want to be noticed: (3) They sympathized with the children who willingly played under the influence of five-year-old children: (4) They acted as go-between for four-year-old children and five-year-old children in order for four-year-old children to gain recognition and to have confidence in themselves.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
発行日 2016-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2185-5242