5歳児から受ける影響を生かす教師のかかわりとは : 4歳児の製作活動を通して
広島大学附属三原学校園研究紀要 Volume 6
Page 33-38
published_at 2016-03-28
アクセス数 : 1185 件
ダウンロード数 : 416 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39628
File |
MiharaEIKenkyukiyo_6_33.pdf
1.41 MB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
5歳児から受ける影響を生かす教師のかかわりとは : 4歳児の製作活動を通して
|
Title ( eng ) |
A Study of Investigating Teachers Involvement in the Influence of Third Grade kindergarten children on Four-year-old Children
|
Creator | |
Source Title |
広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo
|
Volume | 6 |
Start Page | 33 |
End Page | 38 |
Journal Identifire |
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
|
Abstract |
本研究の目的は,4歳児が成長するために,5歳児から受ける影響を生かす教師のかかわりを探ることである。
方法としては次の4点である。①4歳児が5歳児とかかわる機会を作る。②かかわっている姿とその後の姿を記録する。③その記録から教師のかかわりを明らかにする。④その教師のかかわりは5歳児からの影響を生かすものであったかどうかを考察する。本研究で教師のかかわりとして明らかになったことは,次の5点である。①教師が4歳児と一緒に5歳児にかかわること②気づいてほしいことを意識的に言葉にすること③5歳児からの影響を受けて意欲的に遊ぶ子どもの姿に共感すること④4歳児が5歳児から認められ自信をもてるように5歳児との橋渡しをすることである。 This study aims to examine teachers' involvement with the influence of five-year-old children on the four-year-old children for their growth. This study was conducted as follows: (1) Four-year-old children were given chances to get involved with five-year-old children: (2) Records were kept when they got involved with five-year-old children and after it happened: (3) From the records, teacher's involvements were investigated: (4) whether the teacher's involvements made most use of influence of five-year-old children was examined. This study reveals following: (1) Teachers' four-year-old children got involved with five-year-old children: (2) They intentionally said what they want to be noticed: (3) They sympathized with the children who willingly played under the influence of five-year-old children: (4) They acted as go-between for four-year-old children and five-year-old children in order for four-year-old children to gain recognition and to have confidence in themselves.
|
NDC |
Education [ 370 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
|
Date of Issued | 2016-03-28 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 2185-5242
|