説明者による状況確認が口頭説明のわかりやすさに与える影響

広島大学心理学研究 15 号 203-213 頁 2016-03-31 発行
アクセス数 : 1405
ダウンロード数 : 1035

今月のアクセス数 : 11
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HPR_15_203.pdf 6.76 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
説明者による状況確認が口頭説明のわかりやすさに与える影響
タイトル ( eng )
The effect of the speaker's confmnatory question on understandability of verbal explanation
作成者
福屋 いずみ
吉川 基
船越 咲
山根 嵩史
田中 光
収録物名
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
15
開始ページ 203
終了ページ 213
収録物識別子
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
抄録
Previous studies have shown that confirmatory questions enhance the understandability of an explanation. Examples include asking a degree of understanding of the listener and current state of the description target in verbal explanation. In the current study, we examined the effect of two types of confirmatory question by tbe speaker on tbe degree of understanding of the listener. The experimenter verbally explained to participants how to draw a geometric figore. We manipulated tbe types of explanation: (a) tbe speaker aaks a degree of understanding of the listener dwing explanation, (b) the speaker asks a current state of the description target during explanation, and (c) the speaker simply repeats the explanation. As a result, tbe highest understandability score was attained when tbe explanation was repeated. Accuracy scores of the drawing were high in all three situations; we therefore conclude that conimnatory questions are not effective in every situation of verbal explanation. Repetition of the explanation is sufficient to increase the listener's understanding if the content of the description is simple.
著者キーワード
verbal explanation
speaker's confirmatory question
understandability
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科心理学講座
発行日 2016-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129