放課後等デイサービスを利用する母親の子どもに対する発達障害理解の変容過程

広島大学心理学研究 15 号 93-108 頁 2016-03-31 発行
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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
放課後等デイサービスを利用する母親の子どもに対する発達障害理解の変容過程
タイトル ( eng )
Mothers' process of understanding their developmental disordered children using after-school care service
作成者
燒山 正嗣
収録物名
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
15
開始ページ 93
終了ページ 108
収録物識別子
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
抄録
The form of the Child Welfare Service changed drastically with the revision of the Child Welfare Act in 2012. In the Act, the section addressing day service for children changed, that is, after-school care for mild disordered children provides more diversified services. The purpose of this study was to clarify mothers' precess of understanding their developmental disordered children by semi-structured interview. The results indicated that mothers' needs and expectation to the service differed in accordance with psychological level of their understanding of their children. In addition, it was suggested that reconfirmation of the needs and expectation was effective for mothers who recognized the service negatively.
著者キーワード
after-school care for handicapped children
understanding disability
mother
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科心理学講座
発行日 2016-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129