ソーシャルスキルが友人および教師との関係,学業を媒介して学級適応感に及ぼす影響 : 高校生を対象として
学習開発学研究 9 号
37-44 頁
2016-03-16 発行
アクセス数 : 1670 件
ダウンロード数 : 1226 件
今月のアクセス数 : 16 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39423
ファイル情報(添付) |
JEducSci_9_37.pdf
1.92 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
ソーシャルスキルが友人および教師との関係,学業を媒介して学級適応感に及ぼす影響 : 高校生を対象として
|
タイトル ( eng ) |
Effects of high school students’ social skills on their adjustment to school : Academic performance and relationships with friends and teachers as mediators
|
作成者 |
水津 孝紀
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 9 |
開始ページ | 37 |
終了ページ | 44 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this study was to clarify the effect of high school students’ social skills on their adjustment to school, considering their academic performance and their relationships with friends and teachers as mediators. A questionnaire was distributed to 249 high school students. Social skills regarding friends and teachers, relationships with friends and teachers, academic performance, and adjustment to school were measured. The results of path analysis showed that social skills regarding friends affect adjustment to school, mediated by relationship with friends. The results also showed that social skills regarding teachers affect adjustment to school, mediated by academic performance and relationship with teachers.
|
著者キーワード |
ソーシャルスキル
学級適応感
友人との関係
教師との関係
学業
social skill
adjustment to school
relationships with friends
relationships with teachers
academic performance
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2016-03-16 |
権利情報 |
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|