話し合い学習指導における振り返り教材開発 : 全体凝縮型文字化資料の特性の検討を中心に

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ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
話し合い学習指導における振り返り教材開発 : 全体凝縮型文字化資料の特性の検討を中心に
タイトル ( eng )
The Development of Instructional Material on the Education of Discussion : Focus on the recapitulative transcript
作成者
上山 伸幸
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
64
開始ページ 93
終了ページ 101
抄録
In this paper, I considered about the instructional material on the education of discussion in Japanese class. In this case, I focused on the recapitulative transcript for use on post-discussion. First, I reviewed previous practice examples. These were written by Yamamoto (2003), Sakamoto (2004b), Ito et al. (2007), Yamamoto (2009), Hase (2013), and Ueyama (2015a, 2015b). I pointed out the recapitulative transcript had three aspects: visible, panoramic, and compelling. Then I analyzed the material I developed in 2013 for experimental instruction with 4th year children. I clarified some activities from the use of the recapitulative transcript as follows, to confident about the statement, to analyze process of discussion, to infer cognitive processes from statement, to utilize available strategies to rectify problematic points.
著者キーワード
話し合い
教材
文字化資料
メタ認知
discussion
instructional material
transcript
metacognition
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2015-12-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725