地理教育における持続可能な開発のための教育 (ESD) の動向

アクセス数 : 997
ダウンロード数 : 550

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
地理教育における持続可能な開発のための教育 (ESD) の動向
タイトル ( eng )
Impacts of Education for Sustainable Development on Geographical Education
作成者
阪上 弘彬
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
64
開始ページ 17
終了ページ 25
抄録
The purpose of this paper is to clarify how Education for Sustainable Development (ESD) plays important roles in the reformation of geographical education. In this study, I analyzed the past and current conditions of geographical education with regard to ESD. Since geographical education was introduced in schools, it has seen various turning points and improvements. Geographical education has always emphasized its value in each society and nation as a means of helping students understand the world, contribute to global understanding, and improve their local communities. Because the aim of geographical education, including its contents and function, is to interconnect the natural and social sciences, geography makes a significant contribution to sustainable society. Recently, ESD or its concepts have been built into geography curricula. I clarified the following: 1) geographical education is strongly influenced by ESD, because geographical education has a close relationship with the educational policy of UNESCO and 2) the educational conditions of each area have various impacts on geographical education.
著者キーワード
持続可能な開発のための教育
地理教育改革
ユネスコ
カリキュラム
ESD
reformation on geographical education
UNESCO
curriculum
内容記述
本研究は,平成27年度科学研究費補助金(特別研究員奨励費: 15J05938)「ESD の視点を入れた地理教育改革に関する研究」の成果の一部である。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2015-12-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725