判断基準の可視化によって思考を深める社会科公民的分野の授業開発 : トゥールミン図とICTを利用した生徒間交流を重視した学習のイノベーション

中学教育 : 研究紀要 Volume 46 Page 27-33 published_at 2015-03-18
アクセス数 : 2038
ダウンロード数 : 894

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 3
File
JourJrhighEdu_46_27.pdf 1.67 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
判断基準の可視化によって思考を深める社会科公民的分野の授業開発 : トゥールミン図とICTを利用した生徒間交流を重視した学習のイノベーション
Title ( eng )
The development of lessons for civics to make students's thought deepen through the visualization of the criteria : The lesson innovation to focus on the exchanging between students making use of Toulmin charts and ICT
Creator
Source Title
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
Volume 46
Start Page 27
End Page 33
Journal Identifire
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
Abstract
知識偏重がいわれる今日の社会科教育において,社会の見方・考え方を深めていくこと,すなわち,社会科における思考の深まりは重要である。本研究においては,生徒がトゥールミン図を作成し,ICTを用いて課題に対する意見を説明をする授業を実施し,生徒の思考の深まりを見取ることができるかどうかを明らかにすることを目的とした。その結果,検証授業の成果物からは,取り扱う授業内容によって大きなちがいがあったものの,単純な事実を基準に結びつけるだけでなく,複数の事実を総合的に考察した基準が見られた。これらのことから,トゥールミン図を利用した授業が,特に身近で考えやすい資料をもとに意思決定を求める授業や,そうでない場合でも継続して利用することで,より思考を深めることができることを明らかにした。
In the pedagogy of social studies focused much on knowledge nowadays, it is important to deepen students' thought about their ways of social thinking. This research aimed to reveal if we could grasp how much students deepen their thoughts through the lessons that students make Toulmin charts and express their opinions about a topic of the lesson using ICT. As a result, students' thoughts based on some facts as well as a single fact were shown from their answers on the handout used in the research lesson, although the differences were found out because of the contents of the lessons. From this consequence, Toulmin charts offered to make students' thought deepen, especially in the lesson of determination of students' intents with some data easy to use and if not, by keeping using the Toulmin charts.
Keywords
トゥールミン図
ICT
判断基準
Toulmin charts
criteria
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属東雲中学校
Date of Issued 2015-03-18
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623