音楽科授業における教師の働きかけの認知と動機づけに関する研究
音楽文化教育学研究紀要 27 号
71-78 頁
2015-03-20 発行
アクセス数 : 1256 件
ダウンロード数 : 476 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/36948
ファイル情報(添付) |
MusicCultEduc_27_71.pdf
508 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
音楽科授業における教師の働きかけの認知と動機づけに関する研究
|
タイトル ( eng ) |
Relationship between Students’ Perceptions of Teacher Support and Students’ Motivation in Music Classes
|
作成者 |
別府 祐子
|
収録物名 |
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
|
号 | 27 |
開始ページ | 71 |
終了ページ | 78 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
|
抄録 |
The purpose of this study was to examine the relationship between students’ perception of teacher support and students’ motivation in music classes. I conducted a questionnaire survey among 105 undergraduate and graduate students based on self-determination theory. The participants answered questionnaire items related to music classes when they were at junior high school. Factor analysis revealed two factors related to students’ perception of teacher support: support of relatedness and autonomy; and setting high value on learning music. The support of relatedness and autonomy had an effect on all types of students in music classes. By contrast, setting high value on learning music had a greater effect on students motivated by external, introjected or intrinsic regulation than those motivated by identified regulation. Therefore, depending on the autonomous level of their students, teachers should choose the more effective approach.
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
|
発行日 | 2015-03-20 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
|