音楽的表現育成プログラムの活動第4段階における拍感の形成過程の特徴 : 異なる保育形態における実践過程の分析を通して

音楽文化教育学研究紀要 27 号 9-17 頁 2015-03-20 発行
アクセス数 : 839
ダウンロード数 : 174

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_27_9.pdf 489 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
音楽的表現育成プログラムの活動第4段階における拍感の形成過程の特徴 : 異なる保育形態における実践過程の分析を通して
タイトル ( eng )
Characteristics of Pulse Formation Phase of a Program for Musical Expression Development : a Qualitative Analysis with Different Forms of Nursery Education
作成者
佐野 美奈
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
27
開始ページ 9
終了ページ 17
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
This study aimed to examine the characteristics of pulse formation among young children by means of program for musical expression development with different forms of nursery education. I examined these characteristics before and after the implementation of the program by means of quantitative analysis of the results of a musical test taken by the participants. I took part in the program and gave the test before and after music practice at a nursery school that followed the Montessori educational approach. I also made a qualitative analysis of the performance of the schoolchildren, who lacked musical experience, to consider the characteristics of the practical process of pulse formation. As a story and role understanding advance, young children's expression indicated the recognition of pulse in the fragmentary reproduction and role playing until the third phase of the activity comes to be created. K nursery schoolers received music and did expression indicating the recognition of pulse as role playing for every movement. Furthermore, it was clarified that the practice of the musical expression upbringing program encouraged to recognize musical elements of K nursery schoolers through the quantitative analysis.
内容記述
この研究は,科学研究費補助金(基盤(C)課題番号:25381102)の一部である。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2015-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850