オルフ・シュールヴェルクにおける音楽教育的要素 : 《子どものための音楽》を中心に

音楽文化教育学研究紀要 26 号 73-80 頁 2014-03-20 発行
アクセス数 : 1754
ダウンロード数 : 641

今月のアクセス数 : 12
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_26_73.pdf 734 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
オルフ・シュールヴェルクにおける音楽教育的要素 : 《子どものための音楽》を中心に
タイトル ( eng )
Element of the Music Education in Orff-Schulwerk : Focusing on Five Volumes of Musik für Kinder
作成者
吉井 也代里
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
26
開始ページ 73
終了ページ 80
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
The purpose of this study is to support Orff’s education philosophy through analysis of a musical education element in Orff-Schulwerk as all-around education focusing on five volumes of Musik für Kinder and to consider Orff’s musical education view.  

The analytic method divides the element which constitutes music into six items (1) melody, (2) ostinato, (3) basso ostinato, (4) harmony, (5) rhythm, (6) music style, and shows the feature of Orff’s educational work. Consideration is performed from two viewpoints of the musical education element; one is learned from each part, another is learned by ensemble.  

From the whole consideration, what exists at the center of Orff’s musical education view was concluded, when man was pulling out the musical feeling which it has originally, and capability. Orff makes language a form to a rhythm and sound, and makes it shift to a motion in expression fellows, and joy and deep emotion of the moment of being connected as play or movement were used in musical education.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2014-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850