ロールプレイにおける観察者の学習実態とフィードバックによる学習効果の検討 : 教員養成コースの学生を対象に <研究論文>
広島大学大学院心理臨床教育研究センター紀要 13 巻
21-36 頁
2015-03-20 発行
アクセス数 : 1267 件
ダウンロード数 : 2919 件
今月のアクセス数 : 6 件
今月のダウンロード数 : 19 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/36909
ファイル情報(添付) |
shinririnsho_13_21.pdf
289 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
ロールプレイにおける観察者の学習実態とフィードバックによる学習効果の検討 : 教員養成コースの学生を対象に <研究論文>
|
タイトル ( eng ) |
Examination of the learning actual condition of the observers in the role playing and the learning effect via the use of feedback after the role play : Investigation for the university teacher training course students <Research Article>
|
作成者 |
糸井 真帆
|
収録物名 |
広島大学大学院心理臨床教育研究センター紀要
Bulletin of training and research center for clinical psychology
|
巻 | 13 |
開始ページ | 21 |
終了ページ | 36 |
抄録 |
The present study investigated the effect of role playing observation on the learning of counseling techniques in terms of understanding the educational content and the feelings of the observers. The learning effect was assessed via the use of feedback after the role play. We divided the university teacher training course students into three groups: a group with feedback (FB group), a group without feedback (non-FB group), and a control group (non-role playing and feedback). We then analyzed the reaction of each group by examining the replies to client utterances, the degree of understanding of the educational content, and the feelings of the observers. The results suggested that observer understanding was promoted by imagining their own replies to the client in the role play, and a strong interest in the role play by the observers was shown during the observation. Moreover, the results suggested that an understanding of the replies generated by the client story was promoted by the feedback in which the points made in the replies were clarified.
|
著者キーワード |
role-playing
counseling skill
observer
feedback
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属心理臨床教育研究センター
|
発行日 | 2015-03-20 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[NCID] AA11849207
|