シャドーイング法は文章理解のどの側面に効果があるのか <研究論文 : 学習開発学の今>

学習開発学研究 8 号 203-209 頁 2015-03-16 発行
アクセス数 : 1497
ダウンロード数 : 1829

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JEducSci_8_203.pdf 1.01 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
シャドーイング法は文章理解のどの側面に効果があるのか <研究論文 : 学習開発学の今>
タイトル ( eng )
Which aspects of listening comprehension does the shadowing method facilitate? <Research Article>
作成者
中山 誠一
鈴木 明夫
松沼 光泰
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
8
開始ページ 203
終了ページ 209
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
This study investigated the aspects of listening comprehension for which the shadowing method is effective, compared with the listening instructions generally applied in English pedagogy in Japan. The text comprehension model developed by van Dijk and Kintsch (1983) and Kintsch et al. (1990) was applied in this study. The participants were 56 university students, who were assigned to the shadowing method group (n = 28) or general instruction group (n = 28). Each group underwent a 60-minute training session once a week for 5 weeks. Pre- and post-listening tests based on the situation model were conducted for both groups before and after the training. The results of a t test showed that the difference between the pre- and post-tests with the propositional text base was significant and that the scores for the shadowing method were higher. However, the tests for surface structure and situational understanding indicated no significant difference between the two groups. These results demonstrate that the shadowing method has a positive influence on listening comprehension; however, it does not facilitate situational understanding, which requires understanding the whole text.
著者キーワード
Listening instruction
shadowing method
listening comprehension
situation models
聴解指導法
シャドーイング法
聴解
状況モデル
内容記述
この原稿は、2011年7月に北海道立道民活動センターで行われた日本教育心理学会第53回総会で発表した内容に基づき作成された。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2015-03-16
権利情報
Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X