外国語の文章理解に及ぼすパーズィングの影響 <研究論文 : 学習開発学の今>

学習開発学研究 8 号 195-202 頁 2015-03-16 発行
アクセス数 : 801
ダウンロード数 : 368

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
JEducSci_8_195.pdf 1.15 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
外国語の文章理解に及ぼすパーズィングの影響 <研究論文 : 学習開発学の今>
タイトル ( eng )
The Effect of Parsing on Comprehension of Foreign Language Texts <Research Article>
作成者
鈴木 明夫
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
8
開始ページ 195
終了ページ 202
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
In this study, I examined how the ability of parsing affects readers’ comprehension of explanatory texts in the context of English as a foreign language (EFL) reading. I randomly assigned 21 Japanese university students into the following two groups: (a) participants who were required to read a text written in English while displayed in appropriately parsed phrases; and (b) participants who were asked to read the exact same text while displayed in inappropriately parsed phrases. Group (a) was considered as the group whose member has a good ability to parse English sentences, while group (b) was considered as the group lacking in parsing ability. The results of two types of comprehension tests, textbase and situation model, conducted with the two groups revealed that group (a) outperformed group (b) in the case of the textbase, and also it is assumed that the situation model can be better constructed by group (a) rather than group (b). These findings suggest that in the context of EFL reading, the ability to parse texts has a great effect on facilitating students’ text comprehension when the readers are at the beginner level.
著者キーワード
discourse comprehension
parsing
situation model
foreign language learning
文章理解
パーズィング
状況モデル
外国語学習
内容記述
本研究は科学研究費助成事業・若手研究B(2270826,研究代表者:鈴木明夫)の助成を受けたものである。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2015-03-16
権利情報
Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X