教師の行動と児童の教師に対する信頼感との関係 : 発達段階に着目して <研究論文 : 学習開発学の今>
学習開発学研究 8 号
81-88 頁
2015-03-16 発行
アクセス数 : 2614 件
ダウンロード数 : 12862 件
今月のアクセス数 : 15 件
今月のダウンロード数 : 83 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/36765
ファイル情報(添付) |
JEducSci_8_81.pdf
1.05 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
教師の行動と児童の教師に対する信頼感との関係 : 発達段階に着目して <研究論文 : 学習開発学の今>
|
タイトル ( eng ) |
The Relation between School Children’s Trust in Teachers and Teachers’ Behavior : From the Developmental Perspective <Research Article>
|
作成者 |
川本 竜太郎
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 8 |
開始ページ | 81 |
終了ページ | 88 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this study was to examine the relation between school children’s trust in teachers and teachers’ behavior from the perspective of children’s developmental stage. A questionnaire was distributed to 100 school children, including 54 fourth grade children and 46 sixth grade children. Children’s trust in 6 types of teachers (considerate teachers, teachers with smile, teachers without boasting, friendly teachers, teachers with vitality, and teachers who talk about topics other than school-life) were measured. The results of analysis of variance showed the following: 1) Children tend to trust in considerate teachers, regardless of their developmental stage. 2) There were some differences between fourth grade and sixth grade. Fourth grade children tend to trust in teachers with vitality and smile. On the other hand, sixth grade children tend to trust in teachers who talk about topics other than school-life.
|
著者キーワード |
trust in teacher
teacher’s behavior
developmental stage
school children
教師に対する信頼感
教師の行動
発達段階
児童
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2015-03-16 |
権利情報 |
Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|