地域子育て支援センターにおける保育への保護者の参加と協同

アクセス数 : 1047
ダウンロード数 : 498

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
地域子育て支援センターにおける保育への保護者の参加と協同
タイトル ( eng )
Parental Involvement in Education and Care in a Local Child Rearing Support Center
作成者
島津 礼子
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
63
開始ページ 101
終了ページ 110
抄録
The aim of this paper is to reveal how collaborative learning works in a local child rearing support center, using Rogoff’s three concepts: guided participation, apprenticeship and participatory appropriation. These concepts reflect different planes of focus in sociocultural activities - interpersonal, community/institutional and personal. Case analyses, questionnaires to parents and interviews with center staff show: 1) Parents decrease their worries about child rearing and learn about education and care style which relate to culture in Japan by participate in the center's activities; 2) Center staff learn new information and style about child rearing from young mothers suffer mental conflict. However, center staff try to understand the mothers' situation while being conflicted. Collaborative learning of this type allows for the possibility of change within the child rearing community and within the concepts of support.
著者キーワード
parental involvement
local child rearing support center
Rogoff, B.
collaborative learning
guided participation
保護者の参加
地域子育て支援センター
ロゴフ
協同的な学び
導かれた参加
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2014-12-19
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039