話し合い学習指導の教材開発に関する先行研究の検討 : 事後指導に用いる文字化資料を中心に

アクセス数 : 873
ダウンロード数 : 338

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
話し合い学習指導の教材開発に関する先行研究の検討 : 事後指導に用いる文字化資料を中心に
タイトル ( eng )
The Consideration about the Development of Instructional Material on the Education of Discussion : Focus on the transcript for use on post-discussion
作成者
上山 伸幸
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
63
開始ページ 109
終了ページ 118
抄録
In this paper, I considered about the development of instructional material on the education on discussion in Japanese class. In this case, I focused on the transcript for use on post-discussion. First, I reviewed previous studies. I pointed out as follows, (1) study about instructional material for use on post-discussion was scarcely, (2) transcript is effective to teach discussion, and (3) developing transcript cost time. Second, I collected the practice examples. These were written by Etsuko Yamamoto (1995, 1996), Kiyoko Sakamoto (2004), and Hironari Hase (2013). Then I analyzed them how teacher developing transcript as instructional material. Through this study, I organized a variety of transcripts as follows, made by students, a part of discussion, and making instant by use of blackboard.
著者キーワード
discussion
instructional material
transcript
metacognition
話し合い
教材
文字化資料
メタ認知
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2014-12-19
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725