家庭科教員養成における教材構成力の育成に関する研究 : バンダナを用いた製作と家族に関わる内容を関連づけた題材構想の分析を通して

学部・附属学校共同研究紀要 42 号 165-174 頁 2014-03-24 発行
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タイトル ( jpn )
家庭科教員養成における教材構成力の育成に関する研究 : バンダナを用いた製作と家族に関わる内容を関連づけた題材構想の分析を通して
タイトル ( eng )
Fostering the ability to configure teaching materials in teacher training for home economics : Analysis of material conception that associates goods-making using the bandana with the contents related to family
作成者
収録物名
学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
42
開始ページ 165
終了ページ 174
収録物識別子
[PISSN] 1346-5104
[EISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679
抄録
家庭科教員免許取得を目指している大学3年生を対象に,内容「A家族・家庭と子どもの成長(1)(2)(3)」と内容「C衣生活・住生活と自立(3)ア布を用いた物の製作,生活を豊かにするための工夫」を関連づけて学習するための題材を構想させ,大学での教職および教科関連科目の学びや教育実習での体験に基づいて適切な教材の選択やそれを用いた題材構想がどの程度可能になっているのかをとらえた。さらにその構想を教材構成力の下位能力からとらえ分析することを試み,学生自身による自己評価と,教科教育,教科内容(保育学,被服学)及び教育実習担当者の三者4名による客観的評価から教材構成力の実態を明らかにすることを目的とした。その結果,題材目標や構想の表現の未熟さや,取り上げる教材の偏り,すなわち教材構成の視点の狭さは感じられたが,15名の学生は,何らかの形で内容Aと内容C(3)を関連づけた題材の流れを構想できていた。教材構成力の向上を図るカリキュラムの改善に向けて,教科目標を意識した専門科学の内容の再構造化の必要性があることが示唆された。
This study verifies the ability of junior students in home economics education to select and devise appropriate teaching materials in configuring the class. To evaluate the ability of using the teaching materials and to relate the fields of clothing life and family, home, and child development, students had to configure the fictive class. Teaching plans configured by the students were assessed by teachers of academic subjects, curriculum, and teacher training. The results noted unskillfulness in the usage of the teaching materials, deviations of selected materials, and narrowness of perspectives. However, all 15 students could configure the teaching plans by relating the subjects of the fields of clothing life and family, home, and child development. Analysis suggested a need for reconstruction of the contents of the related sciences to improve the curriculum to expand students' capability to configure the teaching materials.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学部・附属学校共同研究機構
発行日 2014-03-24
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5104
[NCID] AA11551679