模擬授業による理科の授業力量の形成に関する研究 : 教師志望学生への質問紙調査から
学校教育実践学研究 20 巻
79-89 頁
2014-03-21 発行
アクセス数 : 1238 件
ダウンロード数 : 572 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/35568
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_20_79.pdf
446 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
模擬授業による理科の授業力量の形成に関する研究 : 教師志望学生への質問紙調査から
|
タイトル ( eng ) |
A Study on Development of Teaching Competence of Science through Trial Teaching : A Survey for Teacher Trainees
|
作成者 |
杉山 雅俊
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 20 |
開始ページ | 79 |
終了ページ | 89 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This study aimed to examine teacher trainees' thought about learning to teach elementary science before and after the lecture including trial teaching. The findings were mainly the followings; (1) In the teaching competence of science, particularly high sense of needs for teacher trainees at the start of the lecture was the knowledge and ability related to making lesson plan as well as the knowledge and ability of concrete methods of lesson practice. (2) Particularly high sense of accomplishment of learning for teacher trainees at the end of the lecture was the knowledge and ability related to making lesson plan. (3) At the end of the lecture teacher trainees had a high sense of accomplishment of learning and high needs of learning to understand and suppose actual situation of students. These sense and needs are considered to lead to more effective learning for teaching practice in elementary schools.
|
内容記述 |
本研究の一部は,日本学術振興会科学研究費助成事業(基盤研究C)(課題番号24501102,研究代表者:山崎敬人)の助成による
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2014-03-21 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|