中学校技術科の教師用指導書に記載される学習活動の分析 : 内容構成に基づく授業展開と技術的素養を育成する学習場面
学校教育実践学研究 20 巻
53-62 頁
2014-03-21 発行
アクセス数 : 1308 件
ダウンロード数 : 581 件
今月のアクセス数 : 10 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/35565
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_20_53.pdf
375 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
中学校技術科の教師用指導書に記載される学習活動の分析 : 内容構成に基づく授業展開と技術的素養を育成する学習場面
|
タイトル ( eng ) |
An Analysis of Learning Activities in a Technology Education Textbook for Teachers : Learning Process Based on Contents Framework and Learning Scene to Develop Technological Literacy
|
作成者 |
濱本 健吾
小栗 健永
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 20 |
開始ページ | 53 |
終了ページ | 62 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This study analyzed the learning activities in a textbook on technology education for teachers, in order to examine the learning processes and learning scenes detailed therein. Results of analyzing learning process, primary learning activity found each contents framework. Other learning activities designated to be related to complementary in learning process. Results of analyzing learning scene, 14 learning scenes, among them "Scene to recognize the impact on social life and progress of technology" and "Scene to devise methods and procedures for proper results," could be identified through the classification of the learning activities.
|
著者キーワード |
teachers' textbook
learning process
leavening scene
technological literacy
|
内容記述 |
学術研究助成基金助成金基盤研究C:「技術的素養を習得・涵養する学習過程のモデル化に関する理論的・実践的研究」:研究課題番号24501101の助成による
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2014-03-21 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|