認知カウンセリングによる算数の誤った知識の修正

学校教育実践学研究 20 巻 1-9 頁 2014-03-21 発行
アクセス数 : 1342
ダウンロード数 : 658

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_20_1.pdf 417 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
認知カウンセリングによる算数の誤った知識の修正
タイトル ( eng )
Correcting Inadequate Knowledge in Math by Cognitive Counseling.
作成者
田中 紗枝子
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
20
開始ページ 1
終了ページ 9
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This article is a case report of the cognitive counseling of an elementary school student who was weak in math. He was a fifth-grader, and had some difficulty in the division of decimals and solid geometry. We analyzed his errors in solving problems in those fields, and tried to correct his inadequate knowledge that caused such wrong answers. Our assistance resulted in the improvement of his performance in solid geometry, but this effect was not clear in decimals, probably because our intervention did not change more fundamental knowledge. Further intervention should be based on the detailed assessment of his performance and analysis that clarifies what knowledge is responsible for his difficulties in decimals.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2014-03-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493