述語中心文法の可能性 : 新しい教育文法への試み
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 62 号
127-136 頁
2013-12-20 発行
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ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part1_62_127.pdf
542 KB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
述語中心文法の可能性 : 新しい教育文法への試み
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タイトル ( eng ) |
Japanese Predicate-oriented Grammar : A Consideration of the Descriptions of the Japanese Language
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作成者 |
妹尾 知昭
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収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
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号 | 62 |
開始ページ | 127 |
終了ページ | 136 |
抄録 |
According to Masuoka (2003), there are three major descriptions of the Japaneselanguage: (1) school-level grammar, (2) Japanese grammar described from the viewpoint of generative grammar, and (3) Japanese grammar as the grammar of a foreign language.
In this thesis, I argue that the third position is the predicate-oriented view of Japanese grammar. This grammatical view provides the functional sentence patterns, which are more effective than the other grammatical concepts. Therefore, it is necessary that Japanese classes introduce descriptions from the grammatical viewpoint. This grammatical concept was realized in five major sentence patterns of the Japanese language. These five sentence patterns were assumed in Sugai (1968), which was based on the research of Hayashi (1960). |
著者キーワード |
Japanese Predicate-oriented Grammar
sentence patterns
述語中心文法
基本文型
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NDC分類 |
教育 [ 370 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
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発行日 | 2013-12-20 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554
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