計算に苦手意識のある児童に対する認知カウンセリング : 教科書を活かし,覚えた九九を“使う"ことを契機として
学校教育実践学研究 19 巻
21-28 頁
2013-03-21 発行
アクセス数 : 1162 件
ダウンロード数 : 187 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/34698
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_19_21.pdf
290 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
計算に苦手意識のある児童に対する認知カウンセリング : 教科書を活かし,覚えた九九を“使う"ことを契機として
|
タイトル ( eng ) |
A cognitive counseling for a child is weak in calculation by using textbooks and memorized multiplication
|
作成者 |
中村 涼
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 19 |
開始ページ | 21 |
終了ページ | 28 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This paper is a case report for a child who is weak in calculation by cognitive counseling. The first author instructed an elementary school 6th grader in calculation. The boy had roughly memorized multiplication table, but he had been tired of learning it at the special support class in his school. And he could not divide. First, the counselor checked his understanding the meaning of multiplication. Next, he learned story problems of multiplication and he tried to learn division. To improve his ability at multiplication and his motivation, the counselor adopted a game with multiplication, too. During instruction, textbooks for arithmetic were used. The result of these instructions, he improved his motivation and he was able to divide. The present case report suggest a validity to use textbooks for cognitive counseling.
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2013-03-21 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|