現代評論文の学習を通して思考力・記述力を高める高等学校国語科授業の研究(2) : 清岡卓行の評論「手の変幻」を用いた「比べ読み」「重ね読み」の実践

アクセス数 : 1814
ダウンロード数 : 3514

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 11
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
現代評論文の学習を通して思考力・記述力を高める高等学校国語科授業の研究(2) : 清岡卓行の評論「手の変幻」を用いた「比べ読み」「重ね読み」の実践
タイトル ( eng )
A Study on Developing Abilities of Thinking and Expression Through Studying Critical Essays in Japanese Classes at a Senior High School : The practices of comparative reading using essay “Te no Hengen" written by Takayuki Kiyooka
作成者
小野 奈央
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
61
開始ページ 85
終了ページ 92
抄録
This research aims to find the effective way of developing the students' abilities of thinking and expression to a higher level through reading critical essays in Japanese classes. In order to improve students' abilities, students read two essays. After reading two essays written by either different authors or the same author, students think about the topic by themselves and expressed their thoughts and points of view. These two essays relate the identical matter from two different points of view, and by reading them comparatively, students can broaden their own perspectives and probe their ideas deeper. The result shows that using several reading materials is effective to broaden students' ways of thinking and means of expression.
著者キーワード
teaching critical essays
comparative reading of different essays by same author
comparative reading of essays on similar topic by different authors
ability of thinking
ability of expression
評論文の学習指導
重ね読み
比べ読み
思考力
記述力
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2012-12-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725