高校生の英語語彙学習方略に関する研究 : 学習者の語彙レベルに焦点を当てて

中国地区英語教育学会研究紀要 41 号 1-10 頁 2011-03-31 発行
アクセス数 : 1006
ダウンロード数 : 1598

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
CaseleResBull_41_1.pdf 544 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
高校生の英語語彙学習方略に関する研究 : 学習者の語彙レベルに焦点を当てて
タイトル ( eng )
A Study of High School English Learners' Vocabulary Learning Strategies : With a Focus on Vocabulary Levels
作成者
赤瀬 正樹
収録物名
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
41
開始ページ 1
終了ページ 10
抄録
The present study aims to explore the Vocabulary Learning Strategies (VLS) employed by high school English learners according to their vocabulary levels. Firstly, we clarify what types of VLS are used by English learners and review earlier research findings. Secondly, we examine the variables related to learners at each level and consider how learners at different levels develop their VLS. Finally, based on the results of our study, we conclude that, overall, verbal repetition strategies characterize their vocabulary learning, while imaging and organization strategies play important roles for learners who have a vocabulary of around the 2,000 word level. The results also suggest that learners who have reached the 3,000 word level display the ability to use various metacognitive strategies, a clear indicator of their development as autonomous vocabulary learners.
NDC分類
英語 [ 830 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
中国地区英語教育学会
発行日 2011-03-31
権利情報
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179