ブログ形式収斂型Data-Driven Learningの研究

中国地区英語教育学会研究紀要 38 号 101-110 頁 2008-04-01 発行
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ファイル情報(添付)
CaseleResBull_38_101.pdf 448 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
ブログ形式収斂型Data-Driven Learningの研究
タイトル ( eng )
Blog-based Divergent Data-Driven Learning
作成者
能登原 祥之
収録物名
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
38
開始ページ 101
終了ページ 110
抄録
This paper reviews an online pedagogical resource, Kibbitzers (1997-present). Referring to recent collostructional analyses (e.g. Stefanowitsch & Gries, 2003), it is pointed out that such a DDL task should be based on not only learner corpora, but also FrameNet data (e.g. Fillmore, Johnson & Petruck, 2003). Previous corpus-based studies (Notohara, 2004; 2005; in press) suggest that Japanese EFL learners often use basic verbs (e.g. like, have, go, see, want, love, know) in writing timed-narrative emails. Starting with a recurrent verb, like, this paper presents a new approach for selecting appropriate concordance lines for Japanese EFL learners. Then six appropriate blog-based DDL tasks are designed to help learners consciously expand their linguistic awareness. Finally, two typical Japanese EFL learners' responses to a new DDL task are carefully described and discussed.
NDC分類
英語 [ 830 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
中国地区英語教育学会
発行日 2008-04-01
権利情報
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179