指導要領の変遷から見る学校英語教育の目的論の展開 : 豊かな言語感覚の育成に焦点を当てて

中国地区英語教育学会研究紀要 37 号 91-100 頁 2007-04-01 発行
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ファイル情報(添付)
CaseleResBull_37_91.pdf 550 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
指導要領の変遷から見る学校英語教育の目的論の展開 : 豊かな言語感覚の育成に焦点を当てて
タイトル ( eng )
An Argument over Objectives in School English Education in Japan Based on the Changes of a Course of Study : Focusing on Enriching Students' Language Awareness
作成者
石原 知英
収録物名
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
37
開始ページ 91
終了ページ 100
抄録
Recently in English language education in Japan, there is an argument for cooperation with Japanese language education (Language Arts). For such an argument, it is necessary to rethink the objectives of school English education. Reviewing a series of courses of study and relevant remarks, the author proposes that enriching language awareness should be a major objective of school language English education. The cogency and the necessity are discussed in this study referring to some remarks on the study of Language Awareness (LA). An overview of such studies reveals that English language education in Japan should be treated in a bigger frame called language education for the purpose of encouraging students' awareness of how language works and how communications are made. Yet, developing tasks, and materials and also establishing evaluations will be necessary in the future.
NDC分類
英語 [ 830 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
中国地区英語教育学会
発行日 2007-04-01
権利情報
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179