パラグラフトピック認識力及びパラグラフ配列力への語彙力と文法力の寄与 : テキストへの興味関心度の違いに焦点を当てて

中国地区英語教育学会研究紀要 37 号 31-40 頁 2007-04-01 発行
アクセス数 : 572
ダウンロード数 : 115

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
CaseleResBull_37_31.pdf 504 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
パラグラフトピック認識力及びパラグラフ配列力への語彙力と文法力の寄与 : テキストへの興味関心度の違いに焦点を当てて
タイトル ( eng )
Contribution which Lexical and Semantic Ability Have to the Ability to Recognize a Topic in a Paragraph and to Put Some Paragraphs in Order : With a Focus on the Difference in Interest Level to the Text
作成者
浅井 智雄
収録物名
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
37
開始ページ 31
終了ページ 40
抄録
We may assume that reading is influenced by the difference in interest in text content as well as lexical ability ( Read, 2000 ) and grammatical ability ( Richards and Schmidt, 2002 ). However, conclusive research has not been done on the contribution of interest in text content on reading. In this study, data were divided into two groups based on test scores. We then examined how the contribution of lexical ability, grammatical ability, and interest in text content to understand an outline of a paragraph varies in accordance with the level of scores. Main result showed that lexical or grammatical ability significantly contributed in the lower score group with no correlation to the difference in interest in text content. The paper concludes by arguing that the influence of the difference in interest in text content on reading varies in accordance with linguistic difficulty of the text.
NDC分類
英語 [ 830 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
中国地区英語教育学会
発行日 2007-04-01
権利情報
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179