大学生のアサーション行動とソーシャル・サポート,家族関係およびハーディネスとの関連

学習開発学研究 5 号 3-10 頁 2012-03-31 発行
アクセス数 : 1999
ダウンロード数 : 2887

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 12
ファイル情報(添付)
JEducSci_5_3.pdf 688 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
大学生のアサーション行動とソーシャル・サポート,家族関係およびハーディネスとの関連
タイトル ( eng )
The relevance among assertion behavior, social support, family relationship and hardiness in university students
作成者
加藤 佳子
西 敦子
伊藤 海織
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
5
開始ページ 3
終了ページ 10
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
Objective: With the attenuation of human relations, a decrease in communicative competence becomes problematic, and the necessity of teaching communication skills in primary- and secondary-level education rises. The aim of this study is to investigate the hypothesis that social support and family relationship affects hardiness and hardiness affect assertion behaviors.

Method: 175 university students (85 men: 19.2±1.0yrs, 94 females 19.4±1.2yrs) completed a questionnaire measuring instrumental and emotional social support from family and friends, assertion behavior (Relationship formation, Persuasion negotiations), family relationships (Cohesion and expression, Tangle) and hardiness (Commitment, Control, and Challenge).

Results: Cohesion and expression in family relationship influenced hardiness (Commitment, and Control). Emotional support from friends affected Commitment. Instrumental support from friends affected Challenge. Hardiness (Commitment, and Control) affected relationship formation of assertion behavior. Hardiness (Challenge) affected persuasion negotiation of assertion behavior.

Discussion: The results suggest that the emotional support from friends was related to the factor that promotes assertion behavior. In addition, acquisition of assertion behavior might be effective in building good family relationships and nurturing the power to live.
著者キーワード
Assertion behavior
family relationship
hardiness
university students
アサーション行動
家族関係
ハーディネス
大学生
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2012-03-31
権利情報
Copyright (c) 2012 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X