メディア・リテラシーの授業における感情を伴う<振り返り>の必要性 : D.Buckinghamの学習モデルの検討を通して

国語科教育 66 巻 35-42 頁 2009-09-30 発行
アクセス数 : 643
ダウンロード数 : 165

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
110007386898.pdf 870 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
メディア・リテラシーの授業における感情を伴う<振り返り>の必要性 : D.Buckinghamの学習モデルの検討を通して
タイトル ( eng )
The Necessity of "Reflection" with Feelings in a Media Literacy Class : A Review of the Learning Model of D. Buckingham
作成者
砂川 誠司
収録物名
国語科教育
66
開始ページ 35
終了ページ 42
内容記述
In this report, I clarify a learning model in Buckingham's theory from a point of view called "reflection" with feelings. The main point of the model is: (1) To begin with the learner's existing knowledge about media. ・ It based on media experience consisted of the active participation. It means that the teacher should deal with the feelings of the learner in the class. ・ It immerses a community of learners engaged in authentic versions of a particular practice. (2) The necessity of "reflection" as a dynamic or dialogic model ・ It is necessary to transform the existing knowledge into a systematic one which considers social relationships with society. Therefore learners have to develop 'metalanguage'. ・ To force learners to "reflect" does not always make learning effective. It is rather necessary to recognize the value of learning in "reflecting" with feelings. "Reflection" is one of the essential learning activities in terms of learners gaining media literacy because it enables the development of 'metalanguage'. However, it is not just a way of explanation for rationalism. Rather the potential of learning exists in the way of "reflection" with feelings.
NDC分類
教育 [ 370 ]
日本語 [ 810 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
学芸図書
発行日 2009-09-30
権利情報
全国大学国語教育学会
本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0287-0479
[NCID] AN00087731
[NAID] 110007386898 ~の異版である