カウンセリング技法の学習を目的としたロールプレイの問題点に関する研究 : 教員を目指す学生を対象に <研究論文>

アクセス数 : 1697
ダウンロード数 : 2716

今月のアクセス数 : 17
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
shinririnsho_9_42.pdf 1.17 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
カウンセリング技法の学習を目的としたロールプレイの問題点に関する研究 : 教員を目指す学生を対象に <研究論文>
タイトル ( eng )
Study on the problem of role-playing for learning counseling skill : research of university students studying to be school teachers
作成者
糸井 真帆
収録物名
広島大学大学院心理臨床教育研究センター紀要
Bulletin of training and research center for clinical psychology
9
開始ページ 42
終了ページ 53
抄録
In this study, role-playing was conducted for the purpose of teaching counseling skills to university students enrolled in teacher training courses. In addition, the difficulty perceptions and significance of role playing on the part of students playing the role of the instructor were surveyed (through interviews). As a result, these students came to understand from personal experience the difficulties involved, such as confusion resulting from stress and the inability to skillfully employ knowledge after it is acquired. However, in addition to learning counseling skills, it was also realized that students judged role playing as significant. The learning effect of role playing when repeated twice was also studied. This showed that the intellectual understanding of counseling skills tends to deepen; however, understanding of the counseling skills use tends to decline.
著者キーワード
role-playing
counseling skill
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属心理臨床教育研究センター
発行日 2011-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[NCID] AA11849207