バスケットボールの系列運動課題の再生に及ぼすリハーサルタイプの効果
広島大学総合科学部紀要. VI, 保健体育学研究 5 巻
53-66 頁
1988-02-28 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
バスケットボールの系列運動課題の再生に及ぼすリハーサルタイプの効果
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タイトル ( eng ) |
Effects of Rehearsal Types on Reproduction of a Serial Motor Task in Basketball
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作成者 |
橋本 晃啓
調枝 孝治
北村 靖治
宮原 満男
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収録物名 |
広島大学総合科学部紀要. VI, 保健体育学研究
Memoirs of the Faculty of Integrated Arts and Sciences, Hiroshima University. VI, Studies in health and physical education
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巻 | 5 |
開始ページ | 53 |
終了ページ | 66 |
抄録 |
本研究では, バスケットボールの系列運動課題の再生レベルを向上させるリハーサルのタイプを明らかにすることを目的とした。このため, 大学生男子216名を以下の6つの条件に36名ずつ分け, 各条件のもとでそれぞれリハーサルを行わせた後, 系列運動課題を再生させた。6つのリハーサル条件とは, 1)図, 2)図と言語的説明, 3)映像と言語的説明, 4)図と小筋運動感覚, 5)図と言語と小筋運動感覚, 6)図と大筋運動感覚である。再生パフォーマンスの測度は, 1)系列運動課題の遂行時間, 2)下位系列位置における再生率であった。その結果を要約すると, 系列運動課題遂行時間については, 条件6が最も速く, 続いて条件5であった。さらに, 条件1と条件4では最も遅かった。系列運動課題の再生率については, 条件2, 条件3, 条件6で再生率が高く, 条件1と条件4は低かった。
このことから以下の2点が結論づけられた。1)言語的説明は系列運動課題の再生に重要な役割を果たしているが, 言語や図に実際の運動を結びつけたリハーサル, すなわち, 筋肉活動による出力に伴うフィードバック情報を付加的に用いて精緻化リハーサルを行う必要がある。2)時間的順序性を含むコード(たとえば, 言語・映像・筋肉運動)を用いたリハーサルを妨害すると再生レベルは低下する。 In this paper we intended to make clear the effects of rehearsal types on recall of serial motor task in basketball. 216 male undergraduate students (18-20 yrs.) were divided into following six groups with different rehearsal conditions, i. e. 1) pictorial, 2) picture-illustrated, 3) model-illustrated, 4) pictorial and fine motor, 5) pictorial, verbal, and fine motor, and 6) pictorial and gross motor rehearsal. The students were required to recall the serial motor task after the engagement in one of these conditions. The speed and accuracy in performing the serial motor task were measured for each group.
The results were as follows ; Subjects in rehearsal condition No. 6 were the fastest with respect to serial movement time, and in rehearsal condition No. 2, 3, and 6 they performed with high accuracy in contrast with rehearsal condition No. 1 and 4 which showed the slowest and poorly accurate performance. Therefore the elaborate rehearsal with current movements facilitated recall performance. The interference of verbal, model-illustrated, and/or motor rehearsal has caused decline in the level of recall. |
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学総合科学部
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発行日 | 1988-02-28 |
権利情報 |
Copyright (c) 1987 by Faculty of Integrated Arts and Sciences, Hiroshima University. All rights reserved.
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0289-3002
[NCID] AN10019090
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