道徳教育と教科教育との関連づけの可能性と課題 : 道徳的思考と算数・数学科によって獲得する論理的思考との関連から

学習開発学研究 3 号 43-52 頁 2010-03-31 発行
アクセス数 : 1755
ダウンロード数 : 969

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JEducSci_3_43.pdf 638 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
道徳教育と教科教育との関連づけの可能性と課題 : 道徳的思考と算数・数学科によって獲得する論理的思考との関連から
タイトル ( eng )
Possibilities and problems of correlating moral education with subject education : Focused on the relation between moral thinking and logical thinking acquired through arithmetic/mathematics
作成者
永瀬 美帆
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
3
開始ページ 43
終了ページ 52
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
This paper examines the relation between moral education and subject education. We focus on the moral thinking of children and logical thinking that children acquire through arithmetic/mathematics. For this, the relational concept acquired through arithmetic/mathematics is examined.

The results of this research were as follows. 1) It was suggested that logical thinking is acquired before moral thinking. That is to say, moral thinking seems to be influenced by Iogical thinking. 2) When children can understand a three-factor relation, the recognition of a value judgment seems to occur in the field of moral thinking. This suggests that logical thinking including three-factor relationships that children learn in arithmetic/mathematics lessons will promote the recognition of value judgments.3) From the above, a relation model (hypotheses) between moral and logical thinking is proposed.
著者キーワード
moral education
subject education
moral thinking
logical thinking
relation model
道徳教育
教科教育
道徳的思考
論理的思考
関係モデル
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2010-03-31
権利情報
Copyright (c) 2010 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X