受け手自身あるいは家族を脅威ターゲットとする脅威アピールの効果 <資料論文>
実験社会心理学研究 Volume 42 Issue 1
Page 83-90
published_at 2002-09-30
アクセス数 : 891 件
ダウンロード数 : 305 件
今月のアクセス数 : 6 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00029917
File |
JpnJExpSocPsychol_42_83.pdf
462 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
受け手自身あるいは家族を脅威ターゲットとする脅威アピールの効果 <資料論文>
|
Title ( eng ) |
The Comparative Effects of Threat Appeals : Self Versus Family As the Threat-target
|
Creator |
Tozuka Tadashi
Kimura Kenichi
|
Source Title |
実験社会心理学研究
|
Volume | 42 |
Issue | 1 |
Start Page | 83 |
End Page | 90 |
Abstract |
本研究の目的は, 脅威アピールを用いた説得メッセージにおいて, 脅威に晒されていることを強調する脅威ターゲットとして受け手自身と受け手にとって重要な他者である家族を用いた場合の説得効果を比較検討することであった。独立変数は, (1)脅威ターゲット(受け手, 家族), (2)脅威度(高, 低), (3)対処効率(高, 低)であった。249人の女子大学生を8条件のうちの1つに無作為に配置した後, 被験者に説得メッセージを呈示し, 最後に質問紙に回答させた。質問紙では, 勧告した2つの対処行動に対する実行意図と肯定的態度を測定した。その結果, 脅威度や対処効率が大きいほど, 実行意図と肯定的態度の得点が大きくなることが明らかとなった。また実行意図の得点は, 受け手ターゲット条件よりも家族ターゲット条件の方で大きいことが明らかとなった。本研究で得られた知見によって, 重要な他者を脅威ターゲットとする説得技法が, 説得効果を高めるために有用であることが示唆された。
The purpose of this study was to explore the persuasive effects of the threat appeals that aimed at the receiver him/herself or at the significant others (e.g., his/her family) as the threat-target. We used three independent variables: (1) threat-target (self or family), (2) threat (high or low), and (3) response-efficiency (high or low). Two hundred and forty nine female college students were randomly assigned to one of 8 experimental groups. After experimental groups received persuasive messages, all subjects completed the postexperiment questionnaire for measuring behavioral intentions and affirmative attitudes for recommended coping behaviors. Following results were obtained. Behavioral intention and affirmative attitude were promoted by increments of threat and response-efficiency. And it also showed that behavioral intention in the family condition was higher than in the self condition. The findings of this research indicated that the persuasive technique aiming at significant others as threat-target is useful to increase the persuasive effect.
|
Keywords |
説得
脅威アピール
防護動機理論
脅威ターゲット
重要な他者
persuasion
threat appeal
protection motivation theory
threat-target
significant others
|
NDC |
Psychology [ 140 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | journal article |
Publisher |
日本グループ・ダイナミックス学会
|
Date of Issued | 2002-09-30 |
Rights |
Copyright (c) 2002 日本グループ・ダイナミックス学会
|
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 0387-7973
[NCID] AN00104794
|