本質主義社会科における評価論 : アメリカ歴史学会とW・C・バグリの場合を中心として <論説>

史学研究 174 号 44-66 頁 1987-03-20 発行
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タイトル ( jpn )
本質主義社会科における評価論 : アメリカ歴史学会とW・C・バグリの場合を中心として <論説>
タイトル ( eng )
Evaluation in the Social Studies based on Essentialism : in the case of A. H. A. and W. C. Bagley <Article>
作成者
収録物名
史学研究
The Review of the Study of History : Shigaku Kenkyu
174
開始ページ 44
終了ページ 66
収録物識別子
[PISSN] 0386-9342
[NCID] AN00100206
抄録
The Purpose of this article is to make an inquiry into the history of social studies in the United States from the viewpoint of educational evaluation, taking up the essentialism, which was expressed by the Report of the Commission on the Social Studies of the American Historical Assosiation and some articles written by W. C. Bagley.

According to those theories to evaluate the outcomes of social science teaching is to estimate whether a child understands the society as it is through acquiring the knowledge which correspond with the society. A. H. A. and Bagley regard the society as an objective reality which exsists outside the mind of child. They also regard the knowledges as the outcomes of the disclosure of objective reality, not as the outcomes of subjective reality gained by the child. Therefore the examination does not mean for them any problem-solving, but only review or drill. It can be said that this is the significance and limitation of the evaluation theory in the social studies based on essentialism.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島史学研究会
発行日 1987-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0386-9342
[NCID] AN00100206