心理的反発を喚起する言語刺激のタイプ
広島大学教育学部紀要. 第一部 39 号
157-166 頁
1991-02-26 発行
アクセス数 : 1092 件
ダウンロード数 : 293 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 7 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/29331
ファイル情報(添付) |
BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt1_39_157.pdf
829 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
心理的反発を喚起する言語刺激のタイプ
|
タイトル ( eng ) |
Verbal stimulus types arousing psychological reactance
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学教育学部紀要. 第一部
Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University. Part 1
|
号 | 39 |
開始ページ | 157 |
終了ページ | 166 |
抄録 |
The purpose of present study was to investigate what types of mothers' verbal stimulus aroused psychological reactance among their children. Two independent variables were used: situation (real and imaginary situations) and response condition (rejective and acceptive response conditions). Sixth graders (n=1101) were asked to write their mothers' verbal stimulus which aroused them reactance. Results indicated that Command Type of mothers' verbal stimulus facilitated their childrens' reactance and that Reward-Concession Type inhibited it. Methodological advantages of using an imaginary situation were discussed.
|
著者キーワード |
psychological reactance
verbal stimulus
imaginary situation
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学教育学部
|
発行日 | 1991-02-26 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0440-8705
[NCID] AN00213359
|