広島市におけるコミュニティ道路の住民評価と今後の課題 <論説>

地域経済研究 10 号 19-27 頁 1999-03-31 発行
アクセス数 : 1475
ダウンロード数 : 286

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
ResRegEcon_10_19.pdf 616 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
広島市におけるコミュニティ道路の住民評価と今後の課題 <論説>
タイトル ( eng )
Evaluation of community roads by surrounding residents in Hiroshima
作成者
杉惠 頼寧
柿田 慎二
収録物名
地域経済研究
The Bulletin of the Center for Research on Regional Economic Systems, the Graduate School of Social Science, Hiroshima University
10
開始ページ 19
終了ページ 27
収録物識別子
[PISSN] 1884-7455
[NCID] AN10175890
抄録
本研究は1983年以降広島市で建設された5個所のコミュニティ道路の事後評価をアンケート調査を通じて行い、今後の拡充のための必要な情報を入手しようとするものである。その結果、既存のコミュニティ道路の評価はそれぞれの地区で異なるが、全体として周辺住民に好意的に受け入れられていることがわかった。しかし、新しく自分の家の周辺にコミュニティ道路を設けることに対しては、既存のコミュニティ道路ほど賛同が得られないことがわかった。その理由はそれぞれの地区の事情によるものと考えられる。この度新しく建設されたコミュニティ道路に隣接する小学校の生徒に対しても同様なアンケート調査を行うと、小学生も大人と同様にコミュニティ道路を高く評価していることがわかった。この道路の事前事後の車の速度を比較すると、速度低減の効果も大きいことも実証された。
This paper aims to evaluate community roads which have been completed since 1983 in Hiroshima and to obtain necessary information for the purpose of developing more community roads. As a result, all of them are favored by the majority of surrounding residents even though the extent of evaluation is different by each road, but further development of the roads in front of their houses is less favored than that of existing roads. The reason seems to be depending on the special situation of each residential area. We can find similar evaluations for the road by school children in an elementary school adjoining their new community road who were specially participated in our survey. It is also confirmed that community road is effective in reducing traffic speed based on a pre and post traffic survey.
NDC分類
運輸・交通 [ 680 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学経済学部附属地域経済研究センター
発行日 1999-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[NCID] AN10175890