幼児による自己と友人の認識に関する研究の動向と展望 : 友人選択や社会的比較の観点から
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 58 号
231-238 頁
2009-12-25 発行
アクセス数 : 945 件
ダウンロード数 : 1250 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/28665
ファイル情報(添付) | |
タイトル ( jpn ) |
幼児による自己と友人の認識に関する研究の動向と展望 : 友人選択や社会的比較の観点から
|
タイトル ( eng ) |
Children's Self-cognition and Friendship : Friendship choice and social comparison
|
作成者 |
渡辺 大介
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
|
号 | 58 |
開始ページ | 231 |
終了ページ | 238 |
抄録 |
In contrast with a classic view that young children select friends based simply on physical proximity, young children's choice of friends might be closely related to their self-cognition and cognition of friends. To reveal this question in this study, I review research of young children concerning three themes: cognition of self and friends, friendship choice, and social comparison. First, I focus on young children's cognition of self and friends, especially on self-evaluation and their evaluation of friend's ability. Second, I describe how friendship is related to cognition of self and friends, referring to studies of friendship and choice of friends in early childhood. Third, in respect of the social comparison processes and self-evaluation maintenance models, I discuss the features of young children's self- and friend-cognition. The review of related research suggests that young children might compare the ability of themselves with those of other children, and choose friends on the basis of the comparison.
|
著者キーワード |
self
friend
friendship choice
social comparison
young children
自己
友人
友人選択
社会的比較
幼児
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2009-12-25 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|