大学生のソーシャルサポート提供に関連するソーシャルスキルの探索

アクセス数 : 1292
ダウンロード数 : 1627

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 12
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
大学生のソーシャルサポート提供に関連するソーシャルスキルの探索
タイトル ( eng )
Investigation of Social Skills Associated with Social Support Providing in Japanese University Students
作成者
堀 匡
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
58
開始ページ 169
終了ページ 176
抄録
The present study aimed to investigate for social skills associated with social support providing in Japanese university students. 647 participants completed questionnaire survey measured social skills(initiation of new relationships, decoding, selfassertiveness, emotional regulation, maintenance of intimate relationships, encoding), social support provision for family and close friends, and social support reception from family and close friends. Structured equation modeling revealed that high level of maintenance of intimate relationships and encoding skills, and low level of self-assertiveness were associated with high level of support perception from both family and close friends through support provision for them. These result suggested that increasing maintenance of intimate relationships and encoding skills with keeping low level of self-assertiveness help Japanese university students to increase their social support providing.
著者キーワード
social support providing
social skills
university students
ソーシャルサポート提供
ソーシャルスキル
大学生
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2009-12-25
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039