生活科における「気付き」の概念についての基礎的研究 : 学習指導要領と指導要録の分析を通して

日本教科教育学会誌 Volume 26 Issue 4 Page 59-68 published_at 2004-03-30
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Title ( jpn )
生活科における「気付き」の概念についての基礎的研究 : 学習指導要領と指導要録の分析を通して
Title ( eng )
A Study on the Concept of "Awareness" in Life Environment Studies : The Examination of the Course of Study and Cumulative Guidance Record
Creator
Source Title
日本教科教育学会誌
Volume 26
Issue 4
Start Page 59
End Page 68
Abstract
「気付き」は生活科のキーワードであるが, その使われ方や概念は一様ではない。本小論では, 学習指導要領と指導要録の分析を通して, 生活科における「気付き」に関する諸問題を考察し, 「気付き」の検討に必要な視点, 枠組みを得た。それをもとに, 「気付き」の概念を規定するとともに, 「気付き」の特質について考察した。ここでは, 「気付く」を, 「子どもが具体的な活動や体験, 思考や話し合いなどの学習活動によって対象に出会い, 自らの内面に, 何らかの事実, 関係, 疑問, 感情, 感覚などを生起させ, 子ども自身がそれを意識し自覚すること」と規定し, そのようにして意識され自覚された事実, 関係, 疑問, 感情, 感覚などを「気付き」とした。ここで示した生活科における「気付き」の概念や特質は, 暫定的なものであり, 今後, 生活科授業における子どもたちの具体的な「気付き」を通して吟味, 検討を進めていく必要がある。
"Awareness" is one of the key words of Life Environment Studies Education. But little is known about the concept of "Awareness" in this subject because it is a hard word to define. The purpose of this paper is to show the concept of "Awareness" by examining the Course of Study and the Cumulative Guidance Record of Life Environment Studies. I found some gaps between the descriptions in the Course of Study and the Cumulative Guidance Record. It should be noted that "Awareness" in Life Environment Studies means to notice facts, relations, questions, emotions, and feelings through purposeful learning activities. Teachers have to help children develop awareness through activities involving observation, making, thinking, expression, discussion and so on. It is especially important to help children develop strong determination, a critical approach, and a sense of purposes toward the activities. The concept of "Awareness" of Life Environment Studies showed here is tentative. Therefore this concept will be examined with reference to situations in many actual lessons.
Keywords
生活科
気付き
概念
学習指導要領
指導要録
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本教科教育学会
Date of Issued 2004-03-30
Rights
Copyright (c) 2004 日本教科教育学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430