特別な教育的配慮を要する児童への造形遊びの有用性について

日本教科教育学会誌 19 巻 3 号 141-148 頁 1996-12-25 発行
アクセス数 : 611
ダウンロード数 : 1102

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
BullJCRD_19-3_141.pdf 796 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
特別な教育的配慮を要する児童への造形遊びの有用性について
タイトル ( eng )
Usefulness of Formative Play for Children with Special Educational Needs
作成者
収録物名
日本教科教育学会誌
19
3
開始ページ 141
終了ページ 148
抄録
特別な教育的配慮を要する児童・生徒に対して図画工作科や美術科はどのような意味をもっているのか。あるいはなんらかの可能性をもちうるのか。これらの事項の明確化が本小稿の中心課題である。とりわけ本稿では「造形遊び」に焦点をしぼり, その有用性を明らかにすることを試みた。なぜなら, 造形遊びはその意義や指導内容・方法など未だ学校教育の中において十分な理解を得ているとは言いがたい実態があり, なおかつ, 筆者は「特別な教育的配慮を有する児童・生徒」に対する造形遊びの固有の教育的意味及び可能性について大きな期待を持っているからである。

さらに, 本稿を通して造形遊びの有用性に関するコンセンサスを獲得すれば, たとえば, 統合・交流教育等における指導内容として積極的に導入されていくことなども期待できる。このことは子ども達の表現を保証することに連鎖するものであり筆者の現時点における美術科教育サイドの課題とも整合する。
The primary concern of this article is to clarify what kinds of significance or potentialities art and craft education has children with special educational needs. In particular, the present study focuses on 'Formative Play' and tries to make clear its usefulness. It is because we cannot say that the significauce, teaching contents and methods of Formative Play are not adequately recognized yet in present school education, and furthermore, the author has high expectations for educational meanings and possibilities that Formative Play itself has for children with special educational needs.

Moreover, if the present paper succeeds in achieving an agreement on usefulness of Formative Play, we can expect Formative Play to be positively introduced as teaching contents to the fields such as integrative/confluent education. This would lead to secure a chance of self-expression for children, which is in line with the goal of art education that the writer has at the present time.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
日本教科教育学会
発行日 1996-12-25
権利情報
Copyright (c) 1996 日本教科教育学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430