自動化された「物語」から逃れるために : 国語の授業でなにをすべきか <特集 : 〈ことばの力〉との出会い : 学校の現在と文学教育>
日本文学 Volume 45 Issue 8
Page 37-46
published_at 1996-08-10
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File |
JapaneseLiterature_45-8_37.pdf
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種類 :
fulltext
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Title ( jpn ) |
自動化された「物語」から逃れるために : 国語の授業でなにをすべきか <特集 : 〈ことばの力〉との出会い : 学校の現在と文学教育>
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Title ( eng ) |
Beyond Standardized Reading : What Should We Do in a Literature Class? <Special Issue : Discovery of "Linguistic Power" : Schools Today and Literary Education>
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Creator | |
Source Title |
日本文学
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Volume | 45 |
Issue | 8 |
Start Page | 37 |
End Page | 46 |
Abstract |
本論は、まず、「物語」を対象に対する解釈図式と定義し、その「物語」が私たちを自動化された解釈へと誘惑していることを述べる。次に、言語の解釈の過程を詳細に検討し、「物語」の介入の可能性を見る。次に、文学について三種の世界構造の考えを導入し、また、解釈における世界解釈のレベルを設定し、それぞれの諸相で「物語」の介入の可能性を探る。最後に自動化された「物語」から逃れるために、国語の授業で行うべきことを述べる。
In this essay, primarily I will show how we are often tempted to turn every object into a set of narrative patterns and read things in a standardized fashion. Secondly, I will examine the process of interpreting and find where the narrative moment begins. Thirdly, from a hermeneutical viewpoint, I will classify literary interpretation into three patterns and follow each narrative formation. Finally, I would like to suggest the way to avoid such standardized reading in a literature class.
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NDC |
Education [ 370 ]
Japanese literature [ 910 ]
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Language |
jpn
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Resource Type | journal article |
Publisher |
日本文学協会
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Date of Issued | 1996-08-10 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 0386-9903
[NCID] AN00197092
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