英語授業における教師のインタラクション・パタンの可変性に関する研究 : Team teaching / Non-team teachingの比較において

広島大学学校教育学部紀要. 第一部 21 巻 25-36 頁 1999-01 発行
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ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
英語授業における教師のインタラクション・パタンの可変性に関する研究 : Team teaching / Non-team teachingの比較において
タイトル ( eng )
A Study of the Variability of Teacher' Interaction Patterns in Team Taught and Non-Team Taught English Language Classrooms
作成者
小茂田 由美
収録物名
広島大学学校教育学部紀要. 第一部
Bulletin of the Faculty of School Education, Hiroshima University. Part I
21
開始ページ 25
終了ページ 36
抄録
The English language classroom has been shown to have a distinctive interactive pattern which operates between teachers and learners: Initiation-Response-Feedback, or IRF. This ritualized teacher-controlled communication pattern seems to be particularly suited to the Japanese cultural context. However, can a teacher modify his/her interaction strategies in the classroom to fit such instructional patterns as team teaching? Or do the teacher's interaction strategies remain the same regardless of external changes? In the present study, two classroom discourses were observed and analyzed in terms of teacher-learner interactions to investigate whether there was the variability in teachers' interaction patterns. It is hoped that the result of this study will contribute toward raising English teachers' awareness of interaction modifications in classroom settings.
著者キーワード
Team-teaching
classroom discourse analysis
インタラクション
英語科授業分析
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学校教育学部
発行日 1999-01
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0387-4850
[NCID] AN00213326