児童の「社会的慣習」概念を育成する道徳授業の開発研究

学校教育実践学研究 12 巻 97-107 頁 2006-03-20 発行
アクセス数 : 1043
ダウンロード数 : 805

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_12_97.pdf 670 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
児童の「社会的慣習」概念を育成する道徳授業の開発研究
タイトル ( eng )
Development of the Method of the Moral Classes to Bring up the "Social-conventional" Concepts in Elementary School
作成者
栃木 エリカ
松田 芳明
森川 敦子
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
12
開始ページ 97
終了ページ 107
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The aim of this paper was to make clear the basic points of view to bring up the "social-conventional" concepts in elementary school children. According to Turiel, E., we investigated the conciousness of social rules of children in the moral classes, and analysed their opinions of social rules. The results were as follows. 1) There were different understandings about social rules between the children in the second grade and sixth grade. The second grade children understood that social rules were necessary to keep their friend's school life safely. And sixth grade children understood, adding to the above, that social rules were formed by the consensus of their opinions. 2) To bring up "social-conventional" concepts, it's needed for teachers to fit with children's development.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2006-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493