地域の地質を活かした河原の礫の学習材としての展開試案 : 広島県福山地域を例として

学校教育実践学研究 10 巻 189-196 頁 2004-03-20 発行
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ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_10_189.pdf 1.06 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
地域の地質を活かした河原の礫の学習材としての展開試案 : 広島県福山地域を例として
タイトル ( eng )
A Tentative Plan to Use River Bed Gravels as Teaching Materials on the Basis of Regional Geology : In the Case of Fukuyama Area
作成者
下久吉 博宣
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
10
開始ページ 189
終了ページ 196
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
Gravels are considered to be one of the most popular materials for teaching agency of water, that is, erosion, transportation, and deposition. Based on the composition, shape and size of gravels in the fluvial deposits, we can estimate the geology of the source area. The Fukuyama Formation, that is distributed in and around Fukuyama, Hiroshima Prefecture, is characterized by fluvial gravels. The composition and size of gravels from the Fukuyama Formation and recent river deposits are studied. The gravels from the Fukuyama Formaion is mostly composed of rhyolite, but those from recent river deposits contains both rhyolite and clastic rocks at the almost same rate. The difference in the gravel composition shows the change of distribution of rocks in the source area during the geologic time. It will be a good teaching material for getting the general ideas of the time and the space to consider the meaning of the difference.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2004-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493