韓国小学校社会科授業分析 : 風俗画を用いた歴史授業「想像的理解方法を通した歴史学習」の場合
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 57 号
97-106 頁
2008-12-26 発行
アクセス数 : 898 件
ダウンロード数 : 226 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/26071
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEducHiroshimaUniv-Part2-ArtsSciEduc_57_97.pdf
2.93 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
韓国小学校社会科授業分析 : 風俗画を用いた歴史授業「想像的理解方法を通した歴史学習」の場合
|
タイトル ( eng ) |
An Analysis of Social Studies Lesson in Korean Elementary School : Learning history through imaginative method
|
作成者 |
李 貞姫
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 57 |
開始ページ | 97 |
終了ページ | 106 |
抄録 |
The purpose of this paper is to analyze history lesson of social studies in the Korean elementary school using alternative framework, teacher's conceptions and structural of knowledge. Through this analysis, I could to draw out the following structure and features history class in the Korean elementary school. Firstly, I found that there is a new history lesson trying to improve historical knowledge by using pictorial materials. Secondly, I found that the teacher does not narrate historical knowledge, but instead, students create the historical knowledge through activities such as giving viewpoints, comparisons, and logical thinking based on pictorial materials.
|
著者キーワード |
Korea
elementary history lesson
analysis of lesson
historical thinking
imagination
韓国
小学校歴史授業
授業分析
歴史的思考
想像力
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2008-12-26 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|