異文化理解と教育 : オーストラリアにおける事例観察と問題の展望

アクセス数 : 2009
ダウンロード数 : 530

今月のアクセス数 : 12
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
異文化理解と教育 : オーストラリアにおける事例観察と問題の展望
タイトル ( eng )
Cross-Cultural Understanding and Education : Case Observations in Australia and an Outlook on the Problems
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
57
開始ページ 17
終了ページ 26
抄録
This paper aims a philosophical discussion on cross-cultural understanding in terms of education to light up the invisible problems concerning the topic, considering the reports of observations at some schools in Melbourne, Australia. This paper consists of three different parts: conceptual descriptions of the similar and more popular word "international education" ; reports of the case observations by the author at schools in Australia; a philosophical investigation of the depth of the problems of cross-cultural understanding and an outlook on the framework. From the philosophical discussion, 1) a complex characteristic of understanding as a dialogue, 2) foreign culture as the Other in a philosophical sense, and 3) cross-cultural understanding based on the continuation of mutuality as moral education, were pointed out in the framework of the problems.
著者キーワード
Cross-cultural understanding
International education
Practices in dialogue
Moral education
異文化理解
国際理解教育
対話的実践
道徳教育
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2008-12-26
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554