教室におけるダイナミック・アセスメントに関する一考察 : 小学6年生算数「単位量あたりの大きさ」の事例研究を手がかりに

アクセス数 : 1115
ダウンロード数 : 2435

今月のアクセス数 : 6
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
AA11625039_56_135.pdf 1.02 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教室におけるダイナミック・アセスメントに関する一考察 : 小学6年生算数「単位量あたりの大きさ」の事例研究を手がかりに
タイトル ( eng )
A Study of Dynamic Assessment in the Classroom : Focusing on "quantity per unit volume" in mathematics for six graders
作成者
平田 知美
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
56
開始ページ 135
終了ページ 142
抄録
The purpose of this research is to consider children's "zone of proximal development" practically. In this research, focusing on "quantity per unit volume", "Dynamic Assessment" were practiced for six graders. Through the dynamic assessment in the whole class situation, 10 children's understanding of "quantity per unit volume" were proceeded, and their "zone of proximal development" were clarified. After that, focusing on 4 children, dynamic assessment were practiced individually. Consequently, they couldn't completely understand "quantity per unit volume", but they became to write the figures and tables, and their "zone of proximal development" were clarified.
著者キーワード
zone of proximal development
dynamic assessment
quantity per unit volume
「発達の最近接領域」
ダイナミック・アセスメント
単位量あたりの大きさ
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-12-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039