言語学の視点からの授業研究に関する一考察

アクセス数 : 1010
ダウンロード数 : 2116

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
AA11625039_56_21.pdf 306 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
言語学の視点からの授業研究に関する一考察
タイトル ( eng )
A Consideration on Instructional Research from the Perspective of Linguistics
作成者
中野 和光
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
56
開始ページ 21
終了ページ 26
抄録
Instructional research from the perspective of linguistics is considered. In 1972, the concept of educational linguistics are proposed by Bernard Spolsky. At first, it is subfield of linguistics like educational psychology or educational sociology. Today it is conceived as transdisciplinary field. It focused the role of language in teaching-learning process. From linguistic perspective, especially Gunther Kress's point of view, teachinglearning process can be regarded as multi-modal rhetorical process. where children's writing is conceived by the concept of genre.
著者キーワード
educational linguistics
multimodal teaching and learning
genre approach
instructional research
lesson study
教育言語学
マルチモードの教授と学習
ジャンル・アプローチ
授業研究
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語 [ 800 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-12-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039